گل سرخ

گل سرخ

دانلود رایگان کتاب موبایل و رایانه ، جملات زیبا،دام و دامپزشکی
گل سرخ

گل سرخ

دانلود رایگان کتاب موبایل و رایانه ، جملات زیبا،دام و دامپزشکی

رشته دامپزشکی

معرفی کلی رشته و هدف آن:

دامپزشکی علم شناخت بیماریهای دامی اعم از بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان یا بیماریهای خاص دام, پیشگیری از بیماریها, معالجه ی بیماریها و همچنین علم تغذیه ی انسان و دام میباشد. در نشریه ی سازمان بهداشت جهانی آمده هدف نهایی دامپزشکی درمان حیوانات نیست بلکه دقیقا تامین مواد غذایی و بهداشت انسان می باشد. چرا که با واکسیناسیون دامها میتوان از مرگ و میر آنها جلوگیری کرد و بر میزان فراورده های دامی افزود و در نتیجه مواد پروتئینی لازم را برای جیره ی غذایی انسان تامین نمود. موادی که مقاومت انسانها بخصوص کودکان را در مقابل کلیه بیماریها, افزایش می دهد و نه تنها باعث کاهش قابل ملاحظه ی هزینه های درمانی می شود, بلکه جامعه ای سالم و فعال بوجود خواهد آورد. در اینجا به دکترای عمومی دامپزشکی میپردازیم.

دکترای دامپزشکی:
هدف از این دوره تربیت دامپزشکان ورزیده در زمینه پیشگیری, ریشه کنی, درمان بیماریهای دامی, تامین بهداشت عمومی از طریق کنترل بیماریهای مشترک انسان و دام و کنترل بهداشتی مواد غذایی با منشا دامی است. تشخیص, پیشگیری, ریشه کنی و درمان بیماریهای دامی در دامداریهای سنتی و صنعتی, مدیریت واحدهای دامپزشکی, برنامه ریزی و تحقیق پیرامون معضلات دامپزشکی, مبارزه با بیماریهای مشترک, تدریس و تحقیق در دانشکده ها و آموزشکده های دامپزشکی و پژوهش در موسسات تحقیقاتی از قابلیت های فارغ التحصیلان این دوره می باشد.
دوره ی دکترای دامپزشکی شامل دو مرحله به شرح ذیل می باشد:
1-مرحله ی پیش درمانگاهی که شامل دروس عمومی, اصلی و تخصصی است.
2-مرحله ی درمانگاهی که شامل دروس گروه درمانگاهی اعم از کارآموزی, انترنی و پایان نامه می باشد.
دانشجویان پس از اتمام مرحله ی اول و موفقیت در آزمون جامع پیش درمانگاهی وارد مرحله دوم خواهند شد و پس از مرحله دوم و گذراندن کارآموزی در نهایت طرح پژوهشی خود را اجرا کرده و فارغ التحصیل می شوند.

مهارت ها و توانایی های لازم داوطلبان:
یک دامپزشک باید به زیست شناسی علاقه مند بوده, به زبان انگلیسی تسلط داشته و قدرت تجزیه و تحلیل بالایی داشته باشد. چون بیمار او نمی تواند درد خود را بیان کند و دامپزشک باید خود موفق به شناخت بیماری گردد.

طول دوره, شکل نظام و مقاطع ادامه تحصیل:
طول دوره ی مقطع دکترای دامپزشکی حداقل 5.5 سال و بطور متوسط 6 سال است.فارغ التحصیلان دکترای دامپزشکی میتوانند در یکی از رشته های ذیل در مقطع دکترای تخصصی به تحصیل خود ادامه دهند:



قابلیتهای فارغ التحصیلان و موقعیتهای شغلی:
فارغ التحصیلان دامپزشکی می توانند در مراکز مختلفی از جمله سازمان دامپزشکی, موسسه تحقیقات و تولید واکسن رازی, شرکتهای تولید دارو و فراورده های دامی, شرکتهای تولید مواد غذایی با فراورده های دامی, واحدهای دامپروری دولتی و خصوصی و آزمایشگاههای تشخیص بیماریهای دامی و بیماریهای انسانی فعالیت بکنند. تشخیص, پیگیری, ریشه کنی و درمان بیماریهای دامی در دامداریهای سنتی و صنعتی, مدیریت واحدهای دامپزشکی, برنامه ریزی و تحقیق پیرامون معضلات دامپزشکی, مبارزه با بیماریهای مشترک, تحقیق و تدریس در دانشکده ها و آموزشکده های دامپزشکی و پژوهش در موسسات تحقیقاتی از مهارت دانشجویان این رشته می باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد